Home / در رسانه ها / نخستین جشنوارۀ فیلم کوتاه سپهر برگزیدگان خود را شناخت

نخستین جشنوارۀ فیلم کوتاه سپهر برگزیدگان خود را شناخت

LOGO-2

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در آغاز مراسم نماهنگی از صحنه های  آزادی خرمشهر به پاس رشادت های شهیدان پخش شد، سپس امیر حسین مدرس که اجرای این  مراسم را بر عهده داشت، با تشکر از همۀ حاضران و دست اندرکاران برگزاری جشنواره  از حسنعلی بختیار نصر آبادی، رئیس موسسۀ آموزش عالی غیر انتفاعی غیر دولتی سپهر دعوت کرد تا برای ایراد سخنان خود به روی سن بیاید.

نصر آبادی، با تاکید بر تقویت همدلی بین هنرمندان آن ها را چون ذره های خورشید دانست که در صورت متمرکز شدن قدرت سوزاندن دارند. وی افزود: هر جامعه ای برای رسیدن به شکوفایی باید مسیر رشد را هموار کند و اگر این مسیر هموار نشود انسان ها در تنگنای زندگی اسیر چون و چرا و حاشیه ها می شوند و استعداد آن ها شکوفا نخواهد شد. نصر آبادی زبان هنر را  تنها زبانی دانست که مردم حوصلۀ شنیدن آن را دارند و گفت: مگر می شود فرهنگ شهروندی و پیشرفت را نهادینه کرد بدون هنر؟
مگر می شود آموزه های بلند الهی که آرمان شهدا بود به مردم نشان داد بدون هنر؟
وی این جشنواره ها را محل جوشش استعداد های جوانان دانست و گفت: دانشگاه سوره مأموریت الهی دارد که استعدادهای جوانان را شکوفا کند اما به تنهایی از عهدۀ این کار بر نمی آید و اکنون از همۀ آن هایی که دلسوز هنر هستند درخواست می کنم که ما را در این امر یاری کنند.
رئیس موسسه آموزش عالی سپهر، خود را جاروکش زیر پای هنرمندان خواند و گفت: امروز شاهد حضور عزیزانی هستم که روزی دانشجوی این دانشگاه  بودند و اکنون در سلک استاد می درخشند و این افتخار دانشگاه سپهر است.
وی ابراز امیدواری کرد که این  جشنواره دو نتیجه در پی داشته باشد:
۱٫ تشکیل اتاق تولید به همت حوزۀ هنری، استانداری و … برای حمایت از جوانان در بحث تولید فیلم.
۲٫ایجاد شهرک سینمایی در استان اصفهان، چرا که نمی توانیم دم از سینما بزنیم و در پایتخت فرهنگی جهان اسلام شهرک سینمایی نداشته باشیم.
پس از سخنان نصر آبادی کلیپ معرفی دانشگاه سپهر برای حاضران پخش شد و سپس مستندی کوتاه در خصوص تقدیر بزرگان سینمای ایران از مقام شامخ کیومرث پور احمد،این کارگردان برجستۀ اصفهانی روی صحنه رفت.
احمد طالبی نژاد، پژوهشگر و منتقد پیشکسوت سینما، دیگر شخصیتی بود که برای تجلیل از کیومرث پوراحمد روی صحنه رفت و او را دارای شخصیتی سهل ممتنع دانست و گفت: فیلم هایی که پور احمد ساخته حس خانوادگی در مردم ایجاد می کند و به همین جهت مردم پسند است.
طالبی نژاد، فیلم های پور احمد در حوزۀ کودک و نوجوان را با کتاب موش و گربۀ عبید زاکانی مقایسه کرد و گفت: این کتاب ویژگی ای دارد که هم برای کودکان سرگرم کننده است و هم برای بزرگسالان درس سیاست و فیلم های این کارگردان نیز هم درس زندگی برای بزرگسالان است و هم سرگرمی ای برای کودکان و نوجوانان این مرز و بوم.
وی افزود: خوشحالم که قرار است از کسی تجلیل کنم که سینمای ایران مدیون اوست.
پور احمد لوح تقدیر را از دستان مهدی باقر بیگی( بازیگر نقش مجید در قصه های مجید) گرفت و در حضور اهالی هنر قول داد که به صورت افتخاری در دانشگاه سپهر تدریس کند.
در ادامه سید رضا عقدایی، معاون سیاسی امنیتی استانداری پشت تریبون رفت و وظیفۀ استانداری را حمایت از جوانان هنرمند دانست و گفت: امیدواریم در آینده ای نزدیک ثمرات این حمایت ها را در رشد و پیشرفت  این جوانان شاهد باشیم.
پس از اجرای قطعاتی توسط گروه موسیقی حیران، سید مهدی سیدین نیا، رئیس حوزۀ هنری اصفهان، در یک صحبت کوتاه  تداوم  این جشنواره را مهم ترین اقدام در مسیر پیشرفت دانست.
ناصر باکیده، مسئول امور جشنواره های بنیاد فارابی نیز بر این مهم تاکید کرد و گفت: فردای اختتامیه باید آغاز تصمیم گیری و تدارک برای افتتاحیۀ دور بعدی این جشنواره باشد.
سپس برای نکوداشت مقام ارزشمند هنرمند منتقد سینمای ایران، زاون قوکاسیان، نماهنگی از فعالیت های وی در دانشگاه سپهر روی صحنه به نمایش درآمد.
امیر حسین مدرس فقدان این هنرمند را دریغی بزرگ برای جامعۀ سینمایی ایران دانست و از محمد رضا اصلانی، نویسنده، کارگردان و مستند ساز کشور، که داوری بخش فیلم و مستند این جشنواره را برعهده داشت دعوت کرد تا در مورد زاون قوکاسیان سخنی بگوید.
اصلانی به نقل قول یکی از دانشجویان زاون بسنده کرد و گفت: زاون غریب بود و هست، ما نیز غریب بودیم و هستیم، زاون فرزندان بسیاری دارد که آیندۀ سینمای ایران در دستان آن هاست.
سپس کلیپی از سخنان هنرمندان شهیر کشور در مورد شخصیت این  هنرمند و منتقد سینما پخش شد و حاضران یک دقیقه به احترام روح بزرگوار این هنرمند اصفهانی، به تشویق ایستادند.
بعد از اجرای موسیقی توسط علیرضا خورشیدی، مدرّس با قرائت بیانیۀ داوران بخش فیلم نامه از آنان خواست تا روی سن بیایند و برگزیدگان این بخش را معرفی کنند.
علی خود سیانی(نمایشنامه نویس و کارگردان)، شاهپور شهبازی( مدرس فیلم نامه نویسی و کارگردان)، مهدی بوستانی(فیلم نامه نویس و کارگردان) داوران بخش فیلم نامه اعلام کردند که با توجه به عدم تفاوت چشم گیر بین فیلم نامه های ارائه شده این جایزه را مشترکا به سه فیلم نامه اعطا می کنند.
“برجک” اثر احمد رضا سیستانی، “واکر” نوشتۀ رها خلیلی و “میم ماشینی” به قلم فردین انصاری، جایزه و لوح تقدیر را از دست داوران دریافت کردند.
در پایان این بخش داوران از ایدۀ فیلم نامۀ “آن سوی دیوار” به قلم مجتبی شهنی نیز تقدیر کردند.
سپس داوران بخش فیلم و مستند به همراه ناصر باکیده و حسنعلی نصر آبادی برای معرفی برگزیدگان این بخش روی صحنه آمدند.
محمد رضا اصلانی(نویسنده و کارگردان)، غلامرضا آزادی( مدیر فیلم برداری و تهیه کننده)، احمد الستی( مدرس زیبایی شناسی سینما)، محمد حسین فرج (مدرس دانشگاه سپهر)، فریدون نجفی ( فیلم نامه نویس و کارگردان) داوری این بخش را بر عهده داشتند.
جایزۀ بهترین فیلم داستانی، به “بیگانه” اثر فردین انصاری رسید و فیلم “ایستگاه” به کارگردانی مهران شفیعی نیا لوح تقدیر را از آن خود کرد.
جایزۀ بهترین فیلم مستند به  “مندیر” ساختۀ محمد قنبری رسید و دیپلم افتخار این بخش به “یک روز نقاشی شده” اثر علی تقدسی تعلق گرفت.
جایزۀ بهترین بازیگر زن را نفیسه طباطبایی برای بازی در فیلم “سفید امضا” گرفت و لوح تقدیر بهترین بازیگر زن به  آرزو حق شناس برای فیلم “مثل یک خروس” تقدیم شد.
جایزۀ بهترین بازیگر مرد نیز به سامان بقلاییان برای بازی در فیلم “چشم بند” و لوح تقدیر بهترین بازیگر مرد به هنرمند خردسال، طاها جعفری، برای بازی در فیلم نامبرده اهدا شد.
جایزۀ بهترین کارگردانی را رضا آتش فراز برای فیلم “تن ها” و لوح تقدیر بهترین کارگردانی را احمد سیستان برای فیلم “مثل یک خروس” و “ایست قلبی” در یافت کرد.
جایزۀ بهترین تدوین به محمد قنبری برای فیلم “مستطیل سیاه” و لوح تقدیر بهترین تدوین به مهشید گودرزی رسید.
در پایان جایزۀ بهترین فیلم برداری را ایمان صالحی برای فیلم “خانۀ ابری” و لوح تقدیر و دیپلم افتخار بهترین فیلم برداری را علی تقدسی دریافت کرد

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *