Home / در رسانه ها / جشنواره سپهر یکی از اتفاقات نادر فرهنگی در سطح کشور است/ضعف جشنواره فیلم کوتاه،مسائل اقتصادی است

جشنواره سپهر یکی از اتفاقات نادر فرهنگی در سطح کشور است/ضعف جشنواره فیلم کوتاه،مسائل اقتصادی است

باکیده

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران شهر، جشنواره فیلم کوتاه سپهر در کنار اکران فیلم های این جشنواره بانی برگزاری جلسات، سمینارها و کارگاه های جذاب دیگری نیز بود. یکی از جلساتی که به صورت اساسی تر در رابطه با فیلم کوتاه و آسیب شناسی این بخش از سینما برگزار شد، جلسه گفتمانی با حضور ناصر باکیده، مسئول امور جشنواره های بنیاد سینمایی فارابی بود.
فیلم کوتاه ما باید دارای استاندارد های لازم فیلم کوتاه حرفه ای باشد
باکیده در ابتدای این جلسه با تاکید بر اقتصاد سینما در مقدمه ای به آسیب های فیلم کوتاه پرداخت و در رابطه با فیلم کوتاه حرفه ای بیان کرد: فیلم کوتاه ما باید دارای استاندارد های لازم فیلم کوتاه حرفه ای باشد و علاوه بر این وقتی صحبت از فیلم کوتاه حرفه ای می کنیم باید به محل عرضه فیلم نیز توجه کنیم. وجه اقصادی، فرهنگی و هنری فیلم کوتاه باید مد نظر قرار گیرد تا با توجه به اهداف فیلم ساز و مخاطب بتوان به استاندارد های مطلوب فیلم کوتاه دست یافت. اما متاسفانه آنچه در فیلم کوتاه وجه قالب را ندارد، چرخه اقتصادی است و به همین دلیل است که فیلم های کوتاه در جشنواره ها موفقترند که این باعث محدود شدن فیلم کوتاه در جشنواره ها می شود. از طرف دیگر برای مثال میزان اکران و دیده شدن فیلم ها از مسائل دیگری است که موجب ضعف ها و مخدوش شدن چرخه های اقتصادی می شود.به نظر من هر دوی این آسیب ها برای فیلم کوتاه حرفه ای خطرناک هستند.
وی در ادامه با طرح این پرسش که به راستی “هنرمند پیشرو ما کیست؟” افزود: خوشبختانه فیلم کوتاه ما در زمینه پیشرو بودن و آوانگاردیسم، موفق عمل کرده است و این عرصه موجب ظهور افراد موفقی همچون شهرام مکری شده است که توانسته اند با تکیه بر تجربیات خود از فیلم های کوتاه فیلم های بلند پیشرو و موفقی بسازند. از این رو شما به عنوان دانشجویان و جوانانی که با تکیه بر این زمینه می خواهید آینده خود را رقم بزنید و در این عرصه فعالیت کنید، باید دور نمایی برای آینده داشته باشید.
اگر فیلم سازان کوتاه با نهاد ها و اشخاص سرمایه گذار، ارتباط بهتری برقرار می کردند می توانستند از همین فرصت برای شکست کلیشه های فیلم سازی رها شوند
کارگردان فیلم “این همه ستاره” در ادامه با اشاره به حسن هایی که فیلم کوتاه دارد افزود: فیلم کوتاه به دلیل نداشتن دسته بندی های شبیه فیلم مستند و انیمیشن و … محفل بسیار خوبی برای ارائه است. امروزه ما در تمامی کانال های تلویزیونی پیام ها و تبلیغات بازرگانی گوناگونی می بینیم که برخی از آنها هم بسیار موجز و خوب ساخته شده اند. ارتباط فیلم سازان فیلم کوتاه با چنین نهاد ها و شخصیت ها و ارگان هایی محدود و بسیار ناچیز است و این باعث می شود هنرمندان و متخصصان سینما این عرصه را به افرادی واگذارند که کمتر جنبه های هنری و زیبا شناختی و … را در نظر دارند. اگر فیلم سازان کوتاه با نهاد ها و اشخاص سرمایه گذار، ارتباط بهتری برقرار می کردند می توانستند از همین فرصت برای شکست کلیشه های فیلم سازی رها شوند و حتی چنین فیلم هایی را ارتقا دهند و برای مثال می توان به جای ساخت گزارش های تلویزیونی در عوض فیلم، که در برای معرفی یک محل صنعتی ساخته می شوند فیلم هایی با فیلمنامه های سینمایی  و حرفه ای تولید کرد. در این راستا تلویزیون و صدا و سیما می توانند پیشگام و پیشرو باشند.
مدیر عامل پیشین انجمن سینمای جوان در رابطه با جشنواره ها و اهمیتشان خاطر نشان کرد: خوشبختانه در کشور ما جشنواره های متعددی برگزار می شوند و من سعی می کنم آسیب شناسی جشنواره ها را از دو دید صاحبان آثار و برگزار کنندگان جشنواره ها بررسی کنم.  برگزار کنندگان هر جشنواره ای هدفی خاص را دنبال می کنند که اگر بخواهیم خارج از در نظر گرفتن مباحث و جناح های سیاسی صحبت کنیم هر یک از جشنواره ها می خواهند دیدگاه خاصی را در جشنواره دنبال کنند و به وسیله آثار مطرح شده در آن جشنواره آن دیدگاه را در جامعه منتشر کنند و این منحصر به ایران نیست. برای مثال چین در چند سال گذشته با تمرکز بر انیمیشن و برگزاری جشنواره های متعدد و قوی در این زمینه در چند سال آینده یکی از تولید کنندگان مطرح انیمیشن خواهد بود.من نام این مبحث را سیاست گذاری جشنواره ها می نامم.برخی از جشنواره ها تعاملی هستند که به نظر من این جشنواره ها بسیار موفق خواهند بود .
جشنواره سپهر یکی از اتفاقات نادر فرهنگی در سطح کشور است 
باکیده با اشاره به جشنواره های دانشجویی بیان کرد: من در ایران به جز  جشنواره سپهر تنها جشنواره نهال را می شناسم که به صورت دانشجویی برگزار می شود و در این باره باید بگویم جشنواره سپهر یکی از اتفاقات نادر فرهنگی در سطح کشور است و این جشنواره پتانسیل بالایی برای تعاملی شدن را داراست. چنین جشنواره هایی باید از خودشان که هنرجویان و هنرمندان هستند دریافت کنند و همان را به جامعه نشر دهند. در رابطه با صاحبان اثر هم باید توضیح دهم که منظورم از صاحبان آثار تنها کارگردان ها نیست بلکه منظورم تمام کسانی است که در تولید فیلم نقش ایفا می کنند، مثل: تهیه کننده و… .
وی در ادامه افزود: اگر خیلی خوش بینانه نگاه کنیم، ۳۰ تا ۳۵ درصد از داوری های جشنواره ها با اعمال سلیقه همراه هستند و این در حالی است که با توجه به تجربه داوری خودم در کشور های آسیای میانه و جشنواره های داخلی، در بحث داوری  ساختار اثر، حرف اول را نمی زند و بیشتر محتوا اهمیت دارد.  برای مثال فیلم فروشنده اصغر فرهادی و یا خانه دوست کجاست عباس کیارستمی که فیلم های موفقی در جشنواره ها بودند دارای ساختار و یا تکنیک های پیچیده ای نیستند، اما در رابطه با داستان گویی بسیار قوی هستند. به عبارت دیگر، قصه گویی و زاویه دید به ایده و داستان فیلم به خصوص در جشنواره ها بسیار مهم است.
اگر خیلی خوش بینانه نگاه کنیم، ۳۰ تا ۳۵ درصد از داوری های جشنواره ها با اعمال سلیقه همراه هستند
مسئول امور جشنواره های بنیاد سینمایی فارابی با اشاره مجدد به جشنواره فیلم کوتاه سپهر گفت: برگزار کنندگان این جشنواره اشتباه های ما را در گذشته تکرار نکنند. این که یک دانشگاهی که تدریس هنر می کند،برگزاری چنین جشنواره ای را بر عهده می گیرد بسیار فرخنده است. اما باید توجه داشت، روزی که جشنواره تمام می شود باید از فردای آن روز جشنواره برای دور بعدی شروع شود و همچنان پویا باشد. یکی از اشکالات برخی جشنواره ها این بود که صاحب اثر را پرورش می دهند و مطرح می کنند و بعد جشنواره که تمام شد کرکره های جشنواره را پایین می کشند و  تولید کننده در تاریکی باقی می ماند و این یک آسیب بزرگ است. این در حالی است که جشنواره سپهر می تواند خود، تولید گر باشد. حمایت از آثار بعدی فیلم سازان بسیار مهم است و این امر می تواند به علاوه  تعامل جشنواره  با دیگر نهاد ها و جشنواره ها باعث گسترش جشنواره شود. فراموش نکنیم که جشنواره فیلم فجر هم با فیلم کوتاه شروع کرد.
وی در پایان سخنانش با اشاره به اهمیت چرخه اقتصادی خاطر نشان کرد: امروز تمام جدل کارگردان ها و تهیه کنندگان در جشنواره فیلم فجر بر سر اکران سال است و این نشان از تاثیر این جشنواره در چرخه اقتصادی یک اثر دارد. متاسفانه ضعف بزرگ جشنواره های فیلم کوتاه همین عدم تاثیر گزاری در چرخه اقتصادی است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *